Hatalmas változás - Ma már egész más van a tojásban, mint régen

agrarszektor.hu
Jelentősen javultak az étkezési tojások beltartalmi mutatói az elmúlt évtizedekben. A változásokhoz főként a jobb tartási és takarmányozási körülmények járultak hozzá. A Takarék Agrár Központ a tojáspiaci folyamatokról középtávú előrejelzést készített.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A hazai tojáspiac heves hullámzásokat és súlyos válságokat élt át az elmúlt évtizedekben. Elég, ha összevetjük a KSH által 1990-ben mért 389 darabos egy főre jutó éves fogyasztást napjaink 215 darabos szintjével, vagy a korábban fogyasztók fejébe ültetett közellenség képet a ma már ismét egyértelműen pozitív megítéléssel. Ehhez jöttek az EU-csatlakozás és a hálózatos kereskedelmi üzletpolitika által okozott piaci sokkok, amelyeket a mai napig nem hevert ki az ágazat.

Válaszokat akar a hazai agrárszektor legégetőbb kérdéseire? Kivételes kapcsolatépítési lehetőségeket keres az agráriumban és az élelmiszeriparban?
Jelentkezzen most a Portfolio kétnapos agrárkonferenciájára!
Agrárszektor 2016: két nap, 70 előadó, 800 résztvevő, és a magyar agrárszektor legforróbb témái

Az év végi keresleti hullám és a jövő év eleji kedvező forgalmi adó változás kapcsán ki kell emelni annak fontosságát, hogy az áfa jelentős mérséklése tartósan és teljes mértékben megjelenjen a fogyasztói árakban, hogy az illegális import elleni küzdelem folytatódjon, valamint azt, hogy a fogyasztásélénkítés teljes eszköztárára szükség van a fogyasztói szemlélet javítása érdekében.

Tíz százalékkal nőhet a fogyasztás

A tojás rehabilitációja ugyanis akkor lesz teljes, ha fogyasztása is érdemben tud emelkedni. A korábbi szintek elérése nem tűnik reálisnak. A jelenlegi szint 10 százalékos emelése már komoly eredmény lenne. Ehhez a termelői és feldolgozói oldal innovációs tevékenységére, a közösségi marketingre és a forgalmazók együttműködésére egyaránt szükség van.

Bár az innovációra épp e termék esetében a fogyasztók kevésbé vevők, mint a többi élelmiszernél, de ezt a falat a közösségi marketing eszközeivel át lehetne ugrani. Az egyre inkább meghatározóvá váló, az egészséges életmódot támogató élelmiszerkeresletbe a tojás csaknem minden ponton beilleszthető, és beépíthető a napról-napra nyíló új funkcionális élelmiszerpiaci szegmensek kínálatába. A jövő év vissza nem térő alkalmat nyújt egy olyan fogyasztói közösségi kampányra, amely kiaknázza az áfacsökkentés körüli kommunikáció és az emelkedő reáljövedelmek kínálta lehetőségeket, felhívva a figyelmet a magasabb hozzáadott értékű tojásokra, a tojás ideális összetételére, változatos elkészítési lehetőségeire.

Ma már egészen mások a beltartalmi mutatók

Kevesen vannak tisztában például azzal, hogy - szemben a legtöbb mezőgazdasági termékkel - a tojás összetétele jelentősen javult az elmúlt évtizedekben. Ez elsősorban a jobb tartási, takarmányozási körülményeknek köszönhető. Eredményei látványosak és jól kommunikálhatók. Egy közepes méretű tojás manapság közel 25 százalékkal kevesebb telített zsírt tartalmaz, mint 30 évvel ezelőtt. Köszönhetően a fejlett technológiának, azt is ki tudták mutatni, hogy a mai tojások amellett, hogy kevesebb telített zsírt, koleszterint és kalóriát tartalmaznak, "D" vitamin szintjük körülbelül kétszerese a 80-as években mért szintnek.

A vásárlók felvilágosítására, helyes döntések felé való irányítására jelentős energiát kell fordítani azzal együtt is, hogy hamarosan kötelező lesz egységes betűmérettel feltüntetni a tojás darabra és súlyra vonatkozó fogyasztói árat is az eladási helyen. Ahogy azt is tanulni kell még, hogy a tojáson található jelzések mit jelentenek, hogyan kell hazai terméket választani, melyik tartástechnológia mögött mi van.

A különböző tartástechnológiák arányai a tojástermelésben (%)


A Takarék Agrár Központ előrejelzései:

- A táplálkozási szokások változása, a tojás nélküli száraztészták piaci térnyerése, az új körettípusok népszerűbbé válása miatt a tojásfogyasztás tartósan csökken. Arról már nem beszélünk, hogy az ellenpropaganda milyen károkat okozott, hiszen a fogyasztói kép már egyértelműen pozitív, de ez még nem elég a fogyasztás bővüléséhez. Ahogyan e megítélés, úgy a fogyasztási szint is javítható, emelhető.

- Előrejelzésünk szerint, az előttünk álló 6-8 év alatt a hazai tojásfogyasztás mintegy 10 százalékos arányban bővíthető.

- Az értékesítési csatornák között teret követel magának az interneten keresztüli, illetve a személyhez kötött eladás, beszerzés. Ezek a csatornák a tudatosság növekedésével párhuzamosan egyre meghatározóbb szerepet fognak betölteni egyes fogyasztói generációkban. A Koronás Tojás védjegy használata e téren is előrelépést hozhat, hiszen e fogyasztók érzékenyek a minőségre és nyomonkövethetőségre.

- Tojástermelésünk EU-csatlakozás évében kezdődött visszaeső trendje az elmúlt két évben már megfordulni látszik. Ez azonban nem jelenti azt, hogy visszaszereztük volna az önellátó pozíciónkat. Az import jelenléte továbbra is erős a magyarországi tojáspiacon.

- Az EU előrejelzései 2025-ig évente átlagosan 1 százalékos tojástermelés-bővülést mutatnak közösségi szinten. Ezzel az ütemmel mi is elégedettek lehetnénk, feltéve, ha ezt a belföldi kereslet is követné az import visszaszorulása közben.

- A tojásfelvásárlási árak tartósan alacsonyak. Ez az importtal és a termelők gyenge érdekérvényesítő képességével függ össze. Ezek fényében a közelgő áfacsökkentés sorsfordító lehet. Ennek piactisztító hatását erősíteni lehet olyan további eszközökkel, mint az EKÁER, vagy a szigorúbb hatósági ellenőrzés.

- A szektor egyik gyenge pontja a megbízható statisztikákkal való ellátottság. Nehéz tisztán látni a külkereskedelmi áruforgalomban. Mivel európai felesleg-levezető piac vagyunk, ennek igen nagy a jelentősége a hazai termelési kedvre. Márpedig a közösséget tartósan túltermelés jellemzi étkezési tojásból.

- Mivel az étkezési tojásforgalom mintegy 60 százaléka a hálózatos kiskereskedelemben bonyolódik, kulcsfontosságú a megfelelő szintű együttműködés a csatorna képviselőivel. Jórészt rajtuk múlik ugyanis, milyen színvonalon kerül a fogyasztók elé a termék, hogyan árazódik, és az innovációk elérhetők lesznek-e. Ezt a magas arányt érdemben a világhálón keresztüli értékesítés terjedése sem fogja mérsékelni. Mint ahogyan azzal kapcsolatban is nehéz optimistán nyilatkozni, hogy a felvásárlási és fogyasztói árak közötti különbség jelentősen szűkülhet-e.

- A hazai tojástermelők gazdálkodását már rövidtávon segítheti, kiegyensúlyozottabbá teheti, hogy 2016-tól a magyar szaktárca lehetővé tette számukra 1,2 milliárd forintos keretösszeggel a "tojó" baromfi állatjóléti támogatás igénylését.

Fórián Zoltán
vezető agrárszakértő
Takarék Agrár Központ

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?