Súlyos a helyzet a magyar sertéságazatban: egyre nagyobb a bizonytalanság

Súlyos a helyzet a magyar sertéságazatban: egyre nagyobb a bizonytalanság

agrarszektor.hu
Hektikusan változó piaci, valamint jónéhány nehezítő körülménnyel terhelt termelési körülmények mellett dolgozik a hazai sertéságazat. Az ASP, a Covid, a meredeken emelkedő takarmányárak mellett a csökkenő felvásárlási árakkal is szembe kell nézniük. A nehézségek csökkentése érdekében indít fogyasztásösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége. A korábbi támogatások és a jelenlegi 77 milliárd forintos kormányzati forrással megvalósuló fejlesztések mellett a mostani kampányban a tudatos vásárlásra és a minőségi sertéshús fogyasztására hívják fel a figyelmet a szervezők. A mai sajtótájékoztatón a kampány mellett elsősorban az aktuális piaci helyzetről volt szó.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára kiemelte, hogy a mostani kampány célja a korábbiakhoz hasonlóan a sertéshús fogyasztásának ösztönzése - írja közleményében az Agrármarketing Centrum. A takarmányárak jelenlegi emelkedése miatt az ágazat nehéz helyzetbe került. A sertéshús fogyasztása ugyanis nem csak a családok számára jelenthet gasztronómiai élményt, hanem sok magyar család megélhetését is segíti. A Kormány 2020-ban a pandémia kapcsán, a meglévő támogatásokon felül egyszeri támogatást is biztosított 1,2 milliárd forint értékben. Emellett több mint 100 fejlesztési projektet 77 milliárd forint értékben támogat a Kormány. Emellett fontos ösztönző, hogy a 200 négyzetméter feletti üzletekben kötelező feltüntetni a hús származási helyét mutató zászlót. Ennek célja, hogy a kisvásárlók és fogyasztók számára ezt a húsfélét keresetté tegyék és hozzátette, hogy bíznak egy optimistább, bizakodó jövőképben.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese kiemelte, hogy 2013 óta szervez az AMC sertéshús fogyasztásösztönző kampányt, arra buzdítva a fogyasztókat, hogy keressék a minőségi sertés és mangalicahúst, valamint azok készítményeit. A kampány kezdete óta 24-25 kg-ról mára 30 kg fölé sikerült emelni az egy főre eső fogyasztást. A lassú, folyamatos emelkedés oka a kampányüzenetek mellett a 2016 januárja óta 27-ről 5%-ra csökkentett ÁFA, valamint a magyar reáljövedelmek évek óta tartó, érezhető emelkedése, amely segíti a fogyasztói kosár bővülését. Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy a sertéshús beltartalmi értékei miatt fontos az emberi szervezet számára elsősorban annak ásványianyag- (pl. vas, kálium, cink és kálcium) és vitamintartalma miatt (B1, B2, B6 és B12 vitamin) miatt, ezen felül pedig olyan esszenciális aminosavakat is tartalmaz, amelyeket a szervezetünk nem képes önállóan előállítani, ezért a táplálkozásunkkal kell azt bevinnünk. A sertéskampányhoz kapcsolódó promóciós tevékenység fókusza idén is az adventi és a farsangi ünnepkör lesz, de a nehéz piaci helyzet miatt addig is érdemes közösen kiállnunk a hazai sertéságazat mellett és a kiváló minőségű sertéshúst keresni a boltokban és a piacokon.

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, hogy három éve folyamatosan nehéz a helyzetben van a sertéságazat. A pandémia mellett a sertéspestis és a kínai piac hullámzása is azt eredményezte, hogy az Európai Unió elvesztette az exportpiacának a 30 százalékát. Az utóbbi három év kiszámíthatatlansága az ágazat számára kezelhetetlen. A korábban Kínába exportált európai mennyiség ráborult az Unió piacára, ami miatt az elmúlt hetek során drasztikus árcsökkenés volt megfigyelhető az élősertés piacán, 400 Ft alá szorítva a felvásárlási árakat. A takarmányár emelkedése is nagyban hozzájárult a tenyésztés önköltségének jelentős növekedéséhez, hiszen egy év alatt 50-60 százalékkal nőttek a termény-, illetve premix árak. Emellett arra kérte a fogyasztókat és a kereskedelmi partnereket, hogy priorizálják a sertéshúst, segítsék az ágazatot tudatos patriótaként a sertéstenyésztőket támogatva, annak érdekében, hogy ezt a nehéz időszakot úgy élje túl az ágazat, hogy 1-2 év múlva érdemi növekedés valósulhasson meg.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?