Egyre több halat esznek a magyarok, de az uniós átlaghoz képest sehol nem vagyunk

Egyre több halat esznek a magyarok, de az uniós átlaghoz képest sehol nem vagyunk

agrarszektor.hu
A "HalPéntek" és a "Kapj rá!" halfogyasztási kampányok mellett az Agrárminisztérium kiemelt figyelmet fordít a halhúsminőségi kérdésekre. A "HalPéntek" sajtótájékoztatóján ismertetett eredmények szerint a "Kapj rá!" kampány piackutatása azt mutatja, egyre többen választják az édesvízi halakat.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az októberben debütált, "HalPéntek" elnevezésű, halfogyasztást ösztönző országos kampányt az Agárminisztérium támogatásával, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) indította el - írja közleményében az Agrármarketing Centrum (AMC). A program célja, hogy a fogyasztók a www.halpentek.hu weboldalon keresztül térképek segítségével megtalálják a halárusító helyeket és a halas ételeket kínáló éttermeket, emellett itt válogathatnak a folyamatosan bővülő receptek között, melyeken keresztül bemutatható, hogy a hazai halfajok változatosan és könnyen elkészíthetőek. A "HalPéntek" és a "Kapj rá!" halfogyasztást ösztönző, tudatos táplálkozást célzó programok egymást erősítve tovább növelhetik a hazai halfogyasztást, felhívva a figyelmet a heti, rendszeres halfogyasztás egészségre gyakorolt pozitív hatásaira. 

Zambó Péter, az Agrárminisztérium erdőkért és földügyekért felelős államtitkára kiemelte: a kormány közel 2 évvel ezelőtt 5%-ra csökkentette a hal áfáját, ezzel is hozzájárulva, hogy minél több család asztalára felkerülhessen ez az egészséges étel. Emellett kiemelt figyelmet fordítanak a kitűnő haltermékek elismerésére, melynek része a földrajzi árujelzők létrehozása és a Minőségi Magyar Hal tanúsító védjegy kialakítása is. A magyar halak nemcsak nagyon finomak, de fogyasztásuk rendkívül egészséges. Ismertette, hogy az utóbbi években örvendetesen javult a haltermékek hozzáférhetősége a boltok polcain, és folyamatosan gyarapszik a halas éttermek, büfék, bisztrók száma is.

Lévai Ferenc, a MA-HAL szóvivője elmondta, hogy szeretnék, ha a péntek újra a halfogyasztás napja lenne Magyarországon, mivel mindenki számára ismert, hogy a hal fogyasztása pozitív élettani hatással bír, könnyen emészthető, magas fehérjetartalmú, vitaminokban gazdag táplálék. A halhús tartalmaz foszfort, jódot, fluort, szelént, vasat, káliumot és kalciumot, A-, D-, B2-, B6- és B12-vitamint, továbbá a hal jelentős forrása az omega-3 zsírsavaknak, amelyekről bebizonyosodott, hogy csökkentik a szívroham kockázatát. A nemzetközi statisztikák is alátámasztják, hogy a nagy halfogyasztó országok lakói között jóval kevesebb a szív- és érrendszeri beteg. Magyarországon jelenleg csupán 6,7 kg/fő az éves halfogyasztás, ami messze elmarad az EU 20 kg-ot is meghaladó átlagától.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a "Kapj rá!" kommunikációs és promóciós kampány uniós célkitűzése a hazai halfogyasztás 20%-kal történő megemelése volt hét év alatt, azonban a kampány indulásakor, a 4 éve jegyzett 5,7 kg/fő éves átlag mára több mint 18%-kal 6,7 kg fölé emelkedett. A kampányhoz kapcsolódó, most elkészített, országosan reprezentatív online megkérdezésen és fókuszcsoportos interjúkon alapuló piackutatás legfrissebb adatai szerint pozitív tendenciát mutat azok aránya is, akik eddig soha nem fogyasztottak halat, hiszen a 2013. évi kutatás 8,2%-os mutatójához képest 2020-ra 5,8%ponttal, 2,4%-ra csökkent. A halfogyasztással kapcsolatban averzióval rendelkezők leginkább a hal ízével, szagával és szálkásságával indokolták, hogy miért nem esznek halat. Ezért is hatékony népszerűsítési eszköz a kóstoltatás, hiszen így a halat nem fogyasztók is személyes élményként tapasztalhatják meg a hal valódi értékét. A piackutatás keretein belül elkészült "Kapj rá!" kampány hatékonyságvizsgálata is ezt támasztja alá. Az elmúlt két évben a 15 év felettiek körében 10 emberből 4 találkozott már legalább egyszer a "Kapj rá!" kampánnyal, elsősorban a TV-ben, az online térben és a rendezvényeken.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?