Koronavírus: újabb intézkedésekkel segítik a magyar gazdálkodókat

Koronavírus: újabb intézkedésekkel segítik a magyar gazdálkodókat

A napokban a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretein belül a korábbi intézkedéseket követően újabb, a hazai agrárvállalkozások számára segítséget nyújtó intézkedés született, megjelent ugyanis az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány (AVHGA) Krízis Agrárgarancia Programja - tájékoztatta az Agrárszektort Herczegh András, a cég ügyvezető igazgatója. Mint mondta, az új konstrukció részeként az alapítvány a mikro-, kis- és középvállalkozások, köztük az őstermelők és családi gazdálkodók ügyleteihez 2020. december 31. napjáig 90%-os készfizető kezességet is vállal. Az ügyvezető igazgatóval többek között arról beszélgettünk, hogy a koronavírus-válság alatt milyen kedvezményes finanszírozási lehetőségek közül választhatnak a hazai agrárvállalkozások.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A koronavírus-járvány minden ágazatra, így a mezőgazdaságra is hatással van, és szinte minden szektorban komoly problémákat okoz. Mit tapasztaltak, hogyan érinti a válság az agrárvállalkozásokat, mennyire rendelkeznek tartalékokkal?

Online agrárkonferenciát szervez május 28-án a Portfolio gazdasági portál a koronavírus-járvány agrárgazdasági hatásairól. Az eseményen megtudhatja, milyen állapotban kerül ki a magyar agrárium a világjárvány miatti sokkból, és milyen támogatási, szabályozási, piaci változások történtek, illetve várhatók az ágazatban. Ha naprakészen szeretne tájékozódni a kialakult rendkívüli helyzetr?l, vegyen részt online agrárkonferenciánkon május 28-án!

A válság minden ágazatot másképp érint, ezért a mezőgazdaságot sem lehet egy kalap alá venni a többi szektorral, sőt, nagy különbségek figyelhetők meg abban, hogyan hatott az egyes alágazatokra a krízis. Mindenképpen érdemes kiemelni, hogy azokat a vállalkozásokat érintette talán a legrosszabbul a koronavírus-járvány, amelyek exportálnak, illetve azokat, amelyek hosszabb szállítói láncokban vesznek részt. Az is biztos, hogy ez a válság felhívta a figyelmet arra, hogy mennyire létfontosságú és stratégiai ágazat a mezőgazdaság; most értékelődött fel igazán az élelmiszerellátás jelentősége. 

Mindig is tudtuk, hogy a mezőgazdaság finanszírozási igénye sokkal magasabb, mint más ágazatoké, legyen szó akár a forgóeszközhitelekről, akár a beruházásokról. Az agrárvállalkozások finanszírozásában régóta fontos szerepet tölt be az AVHGA, és ez a mostani, rendkívüli időkben sincs másképp. 

Tőke- és beruházásigényes ágazatról van szó, aminek minden pillanatban működnie kell.

A jelenlegi nehéz helyzetben számos vállalkozás fizetőképessége romlik, ezzel együtt pedig a hitelképességük is gyengülhet, közben viszont nagy szükségük van forgóeszközhitelekre. Szerencsére több olyan termék is van, amelyek állandó hitelkeretet biztosítanak, ezek a mostani veszélyhelyzetben is rendelkezésre állnak, és az igénylésük sem torpant meg az utóbbi időszakban. 

Több pénzintézet is előrukkolt a járvány okozta problémák miatt az agrárium számára kedvező konstrukciókkal, illetve a kormány is hozott több olyan intézkedést, amely a mezőgazdaságot és az élelmiszeripart segíti. Elegendőek ezek a megoldások ahhoz, hogy a hazai vállalkozásokat életben tartsák?

A koronavírus-járvány megjelenése óta hozott uniós intézkedések, illetve a magyar kormány döntései a likviditáshoz jutást segítik, hiszen a kockázatosabbá vált ügyfelek folyamatos hitelezése kiemelt feladat. Ugyanakkor a bankok óvatosabbá, kockázatkerülőbbé válhatnak. A hitelezést segítő kormányzati lépéseknek a lényege, hogy megerősítsék a bankok hitelezési hajlandóságát, és kedvező feltételeket nyújtsanak a vállalkozásoknak. Az agrárium számára biztosított lehetőségek közül érdemes kiemelni az Agrár Széchenyi Kártyát, amelynek valamennyi gazdálkodóját az AVHGA kezessége támogatja. E termék kiemelt támogatású változata, az ASZK Plusz egy kedvezményes feltételrendszerű, emelt hitelösszegű, 100%-os kamat- és kezességi díjtámogatásban, illetve költségtámogatásban részesített folyószámlahitel, amelyet kifejezetten a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került agrárvállalkozásoknak nyújtanak. 

Ez valójában egy ingyenes hitel a gazdálkodóknak.

Újonnan bevezetett intézkedésként a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretein belül kidolgoztuk az AVHGA Krízis Agrárgarancia Programot, amely a hazai agrárvállalkozások számára nyújt segítséget a koronavírus-válság idején. Az új konstrukció részeként az alapítvány a mikro, kis- és középvállalkozások, valamint az őstermelők, családi gazdálkodók, egyéni vállalkozók ügyleteihez kapcsolódóan 2020. december 31. napjáig az eddigi maximális 80% helyett 90%-os mértékű készfizető kezeséget vállal. Ez azt jelenti, hogy a finanszírozó bank kockázata 10 százalékra, vagyis a jelenlegi felére csökken. Ennek a programnak a bevezetését az Európai Unió június 1-jétől tette lehetővé, így a következő hetek feladata lesz a termékek kialakítása a bankokkal közösen. Tapasztalatunk szerint az agrárium főbb finanszírozó bankjai nyitottak a közös munkára a gazdálkodók minél szélesebb körű támogatása érdekében. Ez nagyon fontos, mert a hitelezés a gazdaság motorja, és ez különösen igaz a mezőgazdaságra. Az AVHGA a kezességvállalással stabil feltételeket tud teremteni a bankok folyamatos hitelezési tevékenységéhez. És ne felejtsük el az elsők között meghozott kormányzati intézkedést, a hiteltörlesztési moratóriumot: ez csak az alapítvány ügyfélkörében körülbelül 15 ezer gazdálkodót érinthet.

Herczegh András (Fotót készítette: Mudra László)

Vannak arról tapasztalatok, hogy mennyire élnek a vállalkozások a most elérhető új konstrukciókkal?

Alig egy hónap telt el azóta, hogy az Agrár Széchenyi Kártya folyószámlahitelének szabályai megváltoztak, de már most megközelítőleg 200 ügylet jött létre, ezek hitelösszege több mint 2 milliárd forint, és többszáz további hiteligény elbírálása van most is folyamatban. Megemlítendő a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogram Fix, illetve legújabban az NHP Hajrá refinanszírozási programja. Az NHP Fix keretében már közel 120 milliárd forint beruházási forrás áramlott 2019 év elejétől a mezőgazdaságba, míg az NHP Hajrá első ügyleteit nemrég bírálták el a bankok.
Az alapítványi aktivitást tekintve március 11-től, a veszélyhelyzet bejelentése óta mintegy 2200 ügylethez nyújtottunk kezességet, ami több mint 40 milliárd forint hitelösszeg felvételét tette lehetővé. Tehát a számok azt mutatják, hogy a hitelezés nem állt le. Ez annak a bankokkal közös óriási munkának is köszönhető, amely megváltozott feltételek mellett, digitális úton, az aláírási folyamatokat egyszerűsítve, dokumentációs egyszerűsítéséket bevezetve zajlik. A következő időszak feladata, hogy ezen még tovább tudjunk javítani, a folyamatokat jobban össze tudjuk hangolni, a hitelezés pedig új lendületet kapjon.

Az eddigi adatok szerint a koronavírus-járvány sem állította le a vidékfejlesztési támogatások kifizetését, és nem vette el a gazdák kedvét a beruházásoktól. Az AVHGA-nak mik a tapasztalatai, a válsághelyzet milyen mértékben befolyásolja a Vidékfejlesztési Program (VP) beruházásainak megvalósítását? A nyertes pályázók közt mennyire népszerűek most a garanciatermékek?

A mezőgazdasági és az élelmiszeripari beruházások a hosszútávú versenyképesség és az ellátásbiztonság szempontjából létfontosságúak, ezek fő ösztönzői, illetve forrásai a Vidékfejlesztési Program, az Agrárminisztérium beruházási kamattámogatása, valamint a MNB Növekedési Hitelprogram Hajrá programja. Az NHP korábban is sikeresen ösztönözte a bankokat hitelkihelyezésre, a mezőgazdaság részesedése 20% felett volt a program eddigi szakaszaiban. 

Köszönhetően annak, hogy az Agrárminisztérium és a Magyar Államkincstár is biztosítani tudta a stabil működést és a folyamatos ügyintézést az elmúlt időszakban is, a támogatások kifizetése a legnehezebb időszakban sem akadt el. Ugyanakkor tudnunk kell, hogy a beruházási támogatások szinte sohasem fedezik a fejlesztések teljes költségvetését, tehát a bankszektor szerepvállalása elengedhetetlen azok megvalósulásához. A beruházási hitelekhez a bankok nagyobb mértékben igénylik a pótlólagos fedezeteket. Éppen ezért az AVHGA a Vidékfejlesztési Program nyertes beruházásainak 30 százaléka mögött ott van kezesként, és folyamatosan figyelemmel kísérjük az Agrárminisztériummal együttműködve, hogy ezek a beruházások milyen ütemben valósulnak meg. A mostani válságidőszakban a banki kockázatkezelés a többletkockázatokból fakadóan óvatosabban szemléli ezeket a beruházásokat, miközben jelenleg is több százra tehető az olyan projektek száma, amelyekre vonatkozóan a hiteligények bent vannak a pénzintézeteknél. Érezhető a fejlesztéseket tervező vállalkozások elbizonytalanodása is, de ez nem általános jelenség. 

Az Alapítvány 2 éves kezességidíj-mentességet biztosít az agrárberuházások esetében, hogy ezzel is segítse azokat, akik most vágnak bele valamilyen fejlesztésbe.

Hosszú távon egyértelműen a beruházási aktivitás fenntartása, további ösztönzése a cél. Ezt, illetve a megkezdődött fejlesztések befejezését segítik a VP beruházási projektjeihez kapcsolódva a kormányzat által meghozott intézkedések: például a támogatott projektek megvalósítási határidejének meghosszabbítása vagy a helyszíni szemlék elhalasztása, és különféle adminisztratív könnyítések.

Milyen hatással volt az AVHGA eredményeire a koronavírus-járvány? Látszik jelentős megtorpanás, esetleg élénkülés?

Mint említettem, a kormányzati intézkedéseknek, a bankok hozzáállásának, és a mi megfelelő működésünknek is köszönhetően a válság ideje alatt is megmaradt a folytonosság, és a hitelezés sem állt le, a következő időszak egyik legfőbb feladata pedig az, hogy ez a dinamizmus még erőteljesebb legyen. Az alapítvány állományában jelenleg 21 ezer ügylet van, és ma még nem tudható, hogy ezek közül hány esetében fognak élni az ügyfelek a moratórium lehetőségével. Arra azonban fel kell készülni, hogy az elmúlt évekhez képest jelentősen nőhet a bukások száma. Az alapítvány hosszú távú működését egyébként egy esetleges magasabb beváltási hullám sem veszélyeztetné. 

A legfrissebb információk szerint akár két átmeneti évvel is számolhatunk az új Közös Agrárpolitikát illetően. Mi várható a következő években, miután a VP támogatásai kifutnak és nem indul még el az új támogatási ciklus? 

A Közös Agrárpolitika elosztási mechanizmusát és volumenét, illetve azt, hogy milyen módon történik az uniós gazdálkodók támogatása, állandó viták övezik, az Agrárminisztérium álláspontja szerint a KAP forrásait legalább a jelenlegi szinten kell tartani a versenyképes agrárium érdekében. A gazdálkodóktól nem várható el, hogy kevesebb forrásból gazdálkodjanak úgy, hogy közben nőnek a velük szemben támasztott elvárások. A talpon maradáshoz ugyanis elengedhetetlen az uniós segítség, és az is fontos, hogy Magyarországon ezekhez a támogatásokhoz minél hamarabb hozzájuthassanak a gazdák.

Érdemes kettéválasztani a KAP első és második pillérének támogatásait. Ha nem születik megállapodás az új többéves pénzügyi keretről, akkor az átmeneti években a jelenlegi feltételek szerint érkeznek majd az első pillér támogatásai. Ez alatt az idő alatt a napi működés a már megismert jogi keretek között zajlana, ameddig az új szabályok részleteiről meg nem állapodnak. Ezért az átmeneti időszak kedvező is lehet, mert a vállalkozások továbbra is a megszokott szabályok szerint jutnak hozzá a létfontosságú közvetlen támogatásokhoz. Más a helyzet azonban a második pillér forrásainál, főleg a beruházásokat érintően. A vidékfejlesztési beruházási támogatási források az átmeneti időszakban várhatóan nem fognak érkezni Brüsszelből, így szükségesnek látszik valamilyen áthidaló megoldás kidolgozása. Az Agrárminisztérium fontos célkitűzése, hogy a fejlesztések ne álljanak le, és ezeket - akár a VP forrásait, akár az önerőt kiegészítve - kedvezményes banki konstrukcióval elő lehessen segíteni. 

Tehát a második pillérnél, ha nem születik hamar megállapodás, és az új támogatások még nem lesznek jóváhagyva, akkor valamilyen más módon kell ösztönözni a gazdálkodókat és a bankokat arra, hogy a szükséges és indokolt lépéseket minél hamarabb tegyék meg annak érdekében, hogy a beruházások üteme ne torpanjon meg.

Véleményem szerint itt nemcsak pénzekről van szó, hanem az agrárfinanszírozást érintő versenyjogi akadályokról is.

Több olyan vélemény is napvilágot látott, miszerint a tagállamok nem kaptak elég segítséget az uniótól a koronavírus-járvány okozta válság során. Az AVHGA-nak mi ezzel kapcsolatban a tapasztalata, illetve véleménye? 

Plusz összegeket valóban nem láttunk az uniótól a válság során, a szükséges pénzt a magyar kormány a költségvetés átcsoportosításával teremti most elő. Ugyanakkor, ami a jogszabályalkotást illeti, érezhető, hogy a most kialakult helyzetben sok esetben jóval hamarabb reagált az EU, és a szükséges likviditástámogatási intézkedéseket a saját maga keretrendszerében elég hamar jóváhagyta, ráadásul az eddig megszokott bürokratikus akadályok is egy kicsit kisebbek voltak. Jó lenne azonban, ha ez a rugalmasság az unió részéről a KAP esetében is megmaradna, nem csak a források oldaláról, hanem a versenyjogi feltételek tárgyalásánál, illetve a beruházásoknál is.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?