Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

Rengeteg gabona ragadt Ukrajnában: nincs mese, erre sürgősen megoldást kell találni

agrarszektor.hu
Február óta tart a szomszédban a háború az ukránok és az oroszok között, azonban több problémát a mai napig nem sikerült megoldani. A gabonaszállítás kérdése például az egyik, hiszen jelenleg is akár 20 napot is várhatnak a gabonával megrakott uszályok a kirakodásra, a kamionok napokat az országba való belépésre. Mivel az ukrán kikötők orosz blokádja miatt Ukrajna nem tud gabonát exportálni a tengeren, felmerült, hogy Románia alternatív útvonalként szolgálhatna - a valóság viszont ez esetben is felülírja az elképzeléseket.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Paul Ivanov, az egyik legnagyobb folyami szállítással foglalkozó romániai cég, a Trading Line Group vezérigazgatója azt mondta, hogy vannak gabonával megrakott uszályok, melyek 20 napja várakoznak a konstancai kikötőben, amikor pedig jönnek majd a kamionok is Romániából és Ukrajnából egyaránt, káosz lesz. A közúti határátkelőknél sem jobb sokkal a helyzet, a Ziarul Financiar információi szerint a halmi határátkelő ukrán oldalán napokat várnak a kamionok arra, hogy beléphessenek Romániába. Sergiu Gorban, a gabonakereskedelemmel foglalkozó Transylvania Invest vezérigazgatója, mint fogalmazott, május eleje óta 1 millió tonna ukrán gabona sem haladt át Románián és a tavalyi termés mellett rövidesen érkezik majd az idei is. A gabona zöme uszályokon érkezik a nagyon zsúfolt Reni és Ismail kikötőkből. A gond az, hogy Halminál a forgalmi kapacitás nagyon korlátozott, mivel csak egy vasúti pálya van, a közúti átkelőnél pedig 4-5 napig várakoznak a kamionok - írja a Maszol.ro.

EZ IS ÉRDEKELHET

Sokat könnyítene a helyzeten az, ha az uszályok rakományát vasúti szerelvényekre lehetne átrakni a galaci kikötőben, de ez sem lesz egyszerű feladat. Ugyanis, ehhez sürgősen korszerűsíteni kellene két, összesen kevesebb, mint 5 km hosszúságú pályaszakaszt. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás azonban sikertelen volt, ezért a CFR most saját maga próbálja meg elvégezni a munkálatokat. A tervek szerint augusztus folyamán végeznek a korszerűsítéssel, azt követően fogadhatja majd a galaci kikötő az ukrán gabonát. Alexandre Degianski, az 5 ezer hektáron gabonát termesztő Forest & Biomass Romania igazgatója így vélekedik a kialakult helyzetről: 

Semmit sem tehetünk annak érdekében, hogy több gabona hagyja el Ukrajnát Románián keresztül, mert nem rendelkezünk a szükséges infrastruktúrával. Ne felejtsük el, hogy a vasúti infrastruktúra kezdetleges, a foltozott közúti infrastruktúrával pedig csak egy párhuzamos univerzumban képzelhetjük el, hogy képeset lehetünk kezelni a helyzetet.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?