Traktorhúzás: a megszállottak sportja

agrarszektor.hu
A versenyző beáll a súlypad elé, és a zöld zászló intésére odanyomja a kézi gázt. Amikor fojtás nélkül felüvölt a 3500 lóerő, kivágja a röpsúlyos kuplungot, és hirtelen megindul a 120-szal pörgő hatalmas kerék. Ha a mutatvány nem sikerül, a "puller" máris pakolhat haza, a kvalifikáció 50 másodpercéért utazott legalább egy hetet, és több ezer kilométert. A traktorhúzás a megszállottak sportja.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Az V. Hajdúsági Expo kísérőrendezvényeként augusztus 13-14-én kerül sor a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa futamaira Hajdúböszörményben. Az első napon, szombaton a Light Modified kategória 3,5 tonnás, kerozinnal hajtott versenytraktorai mérik össze erejüket, míg vasárnap a ProStock dízelmeghajtású versenytraktorok küzdelme következik.

A nyugat- és észak-európai profi csapatok mellett amatőr magyar traktorhúzók is ott lesznek a pályán.



A show előnapján pedig ismét a Portfolio és az agrárszektor.hu szervezi meg az expó legfontosabb szakmai rendezvényét: kiváló kapcsolatépítési lehetőségek és a hazai agrárium húsba vágó témái. Zöldítés, új élelmiszeripari GINOP források, uniós pályázati dömping, agrárfinanszírozás, versenyképes húsmarhatartás - és ez még csak néhány téma, amelyekről az idei Kelet-magyarországi Agrárfórumon hallhat! Kattintson a részletes programért és jelentkezzen azonnal!

Versenytraktorok és amatőrök - hogyan lehet megkülönböztetni a két kategória gépeit?

A ProStock traktorokban még nagy számban fellelhetők a gyári tartozékok, bárki ránézésre azonosíthatja az alapként szolgáló erőgépeket, míg a Light Modified kategória alkatrészei általában más területekről származnak: a motor például egy repülőgépből, helikopterből vagy harckocsiból, és azt tuningolják a "végtelenségig" - vázolja a legfontosabb tudnivalókat Bodnár János, a Hajdúböszörményi Tractor Pulling Egyesület (HBTPE) alelnöke. Itt már az üzemanyag is speciális keverékekből áll, ezért az égéstermék csaknem színtelenül távozik a kipufogón keresztül, míg a sima dízellel üzemelő ProStock traktorok óriási füstöt okádnak ki magukból, még látványosabbá téve a viadalokat - teszi hozzá.




Bodnár János egyébként a hajdúböszörményi versenyek ötletgazdájának is tekinthető. Olyan turisztikai látványosságot szeretett volna elhozni a Kelet-Magyarország legjobb földjeivel rendelkező városba, ami erősen kötődik az agráriumhoz. Az EuroSporton látott traktorpullingban meg is találta a megfelelő sportága, a történet öt éve kapott újabb nagyobb lökést, amikor Hajdúböszörmény Európa Kupa-futamrendezővé is vált.

 

Ami a nemzetközi mezőnyt illeti, a legprofibb pullerek Dániából, Hollandiából, Németországból és Olaszországból érkeznek,

sőt az idén már Angliából és Finnországból is jönnek versenyzők, amire korábban nem volt példa. Mindenki itt lesz, akinek még esélye van a végső győzelemre, hiszen az európai sorozat lassan a végéhez közeledik.

A versenyzők szeretnek hozzánk járni, hiszen a pálya nálunk jóval hosszabb100 m-nél, így a gépek szabadon kiadhatják magukból a lóerőket. A 10 m széles versenysávot kétszer 10 m-es védősáv szegélyezi, vagyis az aréna kb. 30×150 m-es. A szervezők hosszú évekig kutattak, mire megtalálták hozzá az ideális agyagot, és végül Tiszavasváriban találtak megfelelő tömörségű és nedvességtartalmú alapanyagot. Az 50 cm vastag agyagréteg leterítése, versenyre való előkészítése 5 millió forintba került. Tavaly sokan elvéreztek rajta a keménysége és a váratlanul nagy hőség miatt, de most már ezekre az extrém körülményekre is fel vannak készülve a nevezők.


 

Idén is felbőgnek a hazai motorok

Számos, külföldről érkező profi versenyző hajt majd az értékes pontokért a MITAS Traktorhúzó Európa Kupa hajdúböszörményi futamain augusztus 13-14-én. Mellettük azonban több olyan lelkes magyar "amatőr" is feltűnik majd, akik valóban csak az öröm kedvéért, fáradtságot nem ismerve, komoly szakismeretről bizonyságot véve mutatják be gépeiket a közönség előtt. Ismerjenek meg közülük egy-két igazi "csodabogarat".

Idén is a pálya széléhez áll például a hajdúböszörményi Móricz Zsolt, aki évek óta lelkes résztvevője a rendezvénynek. Zsolt nem kevés időt, pénzt és energiát áldoz a felkészülésre. Eleinte Valmet/Valtra szériatraktorokkal versenyzett, de tavaly már egy MTZ 50-esből épített mini pullert, amelynél működés közben 170 LE-s TLT-teljesítményt mértek. A megháromszorozott erejű piros csodagépet most még tovább csiszolgatta, és azt is okosan kitalálta, hogyan tudja majd hatékonyan megfékezni, ha arra lesz szükség. A levegőoldalt zárja el egy csappantyúval, így a motor azonnal "megfullad", vagyis sokkal egyszerűbbé és biztonságosabbá válik a megállítása. Móriczéknál családi hagyomány a technika iránti vonzalom: Zsoltnak mezőgazdasági gépszerelő az alapszakmája, 26 éve működik a műhelye, s tanulóként az apja mellett sajátította el a foglalkozás fortélyait. Egy ideje mezőgépeket már nem javít, csak dízelrendszereket.

 

 

Ami az idei versenygépet illeti, az kapott egy még komolyabb adagolórendszert, s míg egy sima MTZ-nél 70 köbmilliméter a befecskendezett üzemanyag-mennyiség 1000 "löketre", addig ennél 270, s a tavalyi buszturbót is lecserélték egy nagyobbra. A tuningból épül a széria - mondja Móricz Zsolt, aki úgy érzi, sokat tanul a traktorépítésből. Főleg a határok kitapogatásában segít neki ez a munka, vagyis annak megtapasztalásában, melyik alkatrész, szerkezeti elem mennyit bír ki még különösebb károsodás nélkül. A benevezett MTZ befecskendező-rendszerét speciálisan erre a versenyre készítette a műhelye, a porlasztók is át vannak alakítva, a dugattyúk szintén egészen mások. A kuplungszerkezet is átalakult kissé, és van még pár műhelytitok, amit ezúttal nem osztottak meg velünk - annyi viszont bizonyos, hogy egy szériatraktor be sem indulna a "felspécizett" elemekkel. Még a gázolaj is Amerikából hozott különleges adalékot tartalmaz, így a teli tankban lévő üzemanyag összértéke eléri a 200 ezer forintot. A módosított MTZ körülbelül ötször annyit eszik, mint az alapváltozat, egyáltalán nem olcsó tehát az üzemeltetése (és persze a megépítése sem), de hát a hobbi, az hobbi.



A képekért köszönet a Hajdúböszörményi Traktorhúzó Egyesületnek.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?