EB: minél tovább várunk, annál kiszolgáltatottabbak leszünk

agrarszektor.hu
Az Európai Bizottság ma elfogadta azt az átfogó tervet, amelyet követve az Európai Unió 2050-ig alacsony szén-dioxid-kibocsátású és egyben versenyképes gazdasággá válhat. A dokumentumban felvázolt költséghatékony intézkedések biztosíthatják annak a célnak a teljesülését, hogy az EU területén kibocsátott üvegházhatást okozó gázok mennyisége 2050-re az 1990-es szinthez képest 80-95%-kal kisebb legyen.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Connie Hedegaard, az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa ezt mondta: "Itt az ideje, hogy megkezdjük a kis szén-dioxid-kibocsátású és egyben versenyképes gazdaságra való áttérést. Minél tovább várunk, annál mélyebbre kell a zsebünkbe nyúlnunk. Az egyre növekedő olajárak mellett Európa évről évre többet kénytelen fizetni az energiáért, miközben egyre kiszolgáltatottabbá válik a lökésszerű árváltozásokkal szemben. Most tehát megéri munkához látni. Jó hír, hogy ehhez nem kell technológiai áttörésekre várnunk: a kis szén-dioxid-kibocsátású gazdaság a már meglévő, bizonyítottan sikeres technológiák továbbfejlesztésével is kiépíthető. Az áttérésből a gazdaság valamennyi ágazatának ki kell vennie a részét, így a mezőgazdaságnak, az építőiparnak és a közlekedésnek is. Azzal, hogy felvázolja azt a költséghatékonyság szempontjából legkedvezőbb utat, amelyet követve Európa kis szén-dioxid-kibocsátású gazdasággá válhat, a ma elfogadott terv világos, kiszámítható keretet jelöl ki a vállalkozások és a kormányok számára saját stratégiáik kidolgozásához és hosszú távú beruházásaik megtervezéséhez."

Összpontosítás a belső intézkedésekre

Az Európai Tanács támogatta azt az elképzelést, mely szerint Európa - annak érdekében, hogy hosszú távon hozzájáruljon az éghajlatváltozás veszélyeinek megelőzéséhez - 2050-ig az 1990-es értékekhez képest 80-95%-kal csökkenti a területén kibocsátott üvegházhatást okozó gázok mennyiségét.

A ma elfogadott terv megjelöli azokat az irányokat, amelyek költséghatékony módon biztosítják e cél teljesítését, és amellett foglal állást, hogy erre túlnyomórészt belső intézkedésekkel kell törekedni, a kibocsátások ellentételezésére igénybe vehető nemzetközi jóváírások ugyanis az évszázad közepére a mainál sokkal kisebb mértékben fognak rendelkezésre állni. Ez azt jelenti, hogy az EU-nak 2050-ig az 1990. évihez képest 80%-kal kell csökkentenie kibocsátásait. Az esetleges jóváírások 80% fölé emelhetik a teljes kibocsátáscsökkentést.

A ma elfogadott tervet alátámasztó átfogó gazdasági modellek szerint ahhoz, hogy 2050-ig az 1990-es értékekhez képest 80%-os "belső" csökkentés legyen elérhető, 2030-ig 40%-kal, 2040-ig 60%-kal kell mérsékelni a kibocsátást. Ebből valamennyi ágazatnak ki kell vennie a részét. Az előrejelzés szerint a jelenleg folyamatban lévő intézkedések végrehajtásával a belső kibocsátások 2030-ig 30%-kal, 2050-ig 40%-kal csökkennének.

A tüzelőanyag-fogyasztás visszafogása

Ahhoz, hogy az EU-ban kiépülhessen a kis szén-dioxid-kibocsátású gazdaság, a következő negyven év folyamán az ilyen irányú ráfordításokra ma szánt, a GDP 19%-ának megfelelő összeget 1,5 százalékponttal meg kell növelni, ami mintegy 270 milliárd euró értékű többletberuházást jelent. Ez a növelés pusztán azt jelenti, hogy Európa visszatér a gazdasági válság előtti szintre. E többletfinanszírozás javarészt - de lehet, hogy teljes egészében - megtérül azzal, hogy kevesebbet kell majd fizetnünk a kőolaj- és a földgázimportért. Az így elérhető megtakarítás becsült összege évi 175-230 milliárd euró.

Legyen szó a tiszta technológiák fejlesztéséről, infrastrukturális beruházásokról például az "intelligens" energiarendszerek területén vagy a környezetvédelmet szolgáló fejlesztésekről, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését célzó beruházások számos különböző előnyt hoznak magukkal. Az energiahordozók vételárát túlnyomórészt az EU-n kívülre fizetjük, míg a beruházások az EU-n belül hoznak létre új értéket. Az energiaimporttól való függőségünk - és ezen keresztül az olajárak esetleges lökésszerű változásainak való kiszolgáltatottságunk - mérséklődése mellett a beruházások új növekedési forrásokat ösztönöznek, és segítenek a jelenlegi munkahelyek megőrzésében vagy éppen újabbak létrehozásában. Mérséklődik a levegőszennyezés, és lecsökkennek az ehhez társuló egészségügyi kiadások is. A levegőminőség javulása 2050-re összességében évi 88 milliárd euró megtakarítást eredményezhet.

A 2020. évi cél

Az elemzés azt is kimutatta, hogy a 2050-re kitűzött cél akkor érhető el a legkisebb költségráfordítással, ha 2020-ig kizárólag belső intézkedésekkel a jelenlegi 20%-os célon túlmutató, 25%-os kibocsátáscsökkentést sikerül megvalósítani. A ma elfogadott terv szerint ez a 25%-os belső csökkentés elérhető 2020-ig, ha az EU teljesíti az energiahatékonyság területén kitűzött, az energiapolitikai csúcstalálkozón az állam- és kormányfők által február 4-én újólag megerősített 20%-os célt, és teljes mértékben végrehajtja a 2009-ben elfogadott éghajlat-változási és energiaügyi kezdeményezéscsomagban előirányzott intézkedéseket.

A 20%-os energiamegtakarítási cél teljesülése szükségessé teheti az Európai Unió kibocsátáskereskedelmi rendszerében 2013-tól kezdve a tagállamok által árverés útján értékesíteni tervezett kibocsátási egységek egy részének elkülönítését. Ezt az elkülönítést fokozatosan, a már a vállalkozásoknál lévő kibocsátási egységek tiszteletben tartásával kell végrehajtani. Ilyen elkülönítés nélkül az egyik vállalat által elért kibocsátáscsökkentés a kibocsátási egységek kínálatában bekövetkező viszonylagos visszaesésen keresztül a kibocsátási egységek árának gyengülését eredményezné, ami viszont más vállalkozásokat arra késztethetne, hogy többet termeljenek, több energiát fogyasszanak, és ezzel megnöveljék szén-dioxid-kibocsátásukat. Az energiamegtakarítás tehát összességében jelentősen kisebb lenne, vagy akár el is tűnne. Másfelől a kibocsátáskereskedelmi rendszerben forgalmazott kibocsátási egységek teljes mennyiségére vonatkozó úgynevezett összkvóta változatlan értéke miatt összességében nem következne be kibocsátáscsökkenés. Ezt a hatást az elkülönítés semlegesítheti, elősegítve ezzel mind az energiafelhasználás visszafogását, mind a kibocsátások visszafogását.

A következő lépések

A Bizottság által kidolgozott tervet egy, a Tanácsnak, az Európai Parlamentnek és az EU-szerveknek címzett közlemény tartalmazza. A Bizottság a közleményben felkéri a címzetteket, a tagállamokat és az érdekelteket, hogy a felvázolt elképzeléseket vegyék figyelembe akkor, amikor továbbfejlesztik a kis szén-dioxid-kibocsátású gazdaság 2050-ig történő kiépítésére irányuló uniós és tagállami szintű politikáikat. A Bizottság szerint következő lépésként az érintett ágazatok szereplőinek bevonásával konkrét ágazati szintű terveket kell kidolgozni.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?