Agrárfinanszírozás nyelve: Milyen egy jól finanszírozható élelmiszeripari beruházás?

Agrárfinanszírozás nyelve: Milyen egy jól finanszírozható élelmiszeripari beruházás?

Takarék Agrár24
Egy korábbi bejegyzésünkben érintettük a középjövedelmi csapda kérdését, illetve hogy ebből merrefelé lehet a kiút az élelmiszergazdaságban. Most ezt a kérdést banki finanszírozói oldalról járjuk körbe - melyek azok a fejlesztési irányok, amelyekhez várhatóan könnyebben találunk majd banki partnert, mire figyeljünk egy élelmiszeripari beruházás banki finanszírozásánál?

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

EZ IS ÉRDEKELHET

Fontos előre feltérképeznünk, hogy milyen termékekhez rendelkezünk kedvező adottságokkal - akár termelés, akár szaktudás, akár piacok tekintetében - és melyek azok ahol kifejezett ellenszélben kellene működnünk. Gondoljunk például egy olyan ritka bálnafajra, amely kizárólag az izlandi partok közelében fogható és vonulási útvonalaik kiszámíthatatlanok (ezért csak a helyi bálnavadászok ismerik). Tegyük fel, hogy - még természetesen a pandémia előtt - egy felső kategóriás oslói étteremben elfogyasztott bálnasteak és nem utolsó sorban az ezért kifizetett, szabad szemmel is jól látható összeg nyomán elhatároztuk, hogy mi leszünk ennek a bálnafélének a legnagyobb forgalmazója Észak- és Nyugat-Európában, ráadásul ezt valamilyen feldolgozott formában gondolnánk - hiszen úgy még sokkal nagyobb a hozzáadott érték. Nagy szerencsénkre kiváló pályázatíró kapcsolattal rendelkezünk, aki biztosított is minket, hogy talált egy olyan jogcímet, amellyel akár támogatást is kaphatunk a beruházásunkra, ráadásul partnerünk még az üzleti terv összeállítását is elvállalta. Minden összeállt tehát egy kiváló banki hitelkérelemhez… vagy mégsem? Mi hibádzik a történetből? Sajnos leginkább az a gond, hogy semmi igazi realitása nincs annak, hogy pontosan mi legyünk azok, aki megcsinálják ezt a beruházást. Minden bizonnyal él már Reykjavíkban egy testvérpár, akik Son & Dóttir Co. néven már 25 évvel ezelőtt megalapították saját bálnafeldolgozó üzemüket, percre pontosan tudják nemcsak a szóban forgó bálnafélék pontos vonulási útvonalát és napirendjét, de még névről is ismerik őket. Unokatestvérük révén személyes kontaktjuk van a legnagyobb norvég tengeri herkentyű nagykereskedő céghez, mellékesen pedig doktori disszertációjukat a bálnafeldolgozás üzemgazdaságtanáról írták a reykjavíki egyetem élelmiszeripari tanszékén.

Egy ilyen helyzetben is előfordulhat, hogy "hazai pályán" megverjük a szakma legnagyobbjait, ahogy mondani szokták, a labda gömbölyű. Mindenesetre az esélyek nem mellettünk szólnak és ennek az árát - ha egyáltalán belép a finanszírozásba - sajnos a bank is meg fogja kérni valamilyen formában, hiszen felelősen gazdálkodva, a betétesek és a tulajdonosok pénzét kockáztatva nem is tehet másként.

Tegyük fel, hogy szakmailag alkalmasak vagyunk, megvan az alapanyag és a munkaerő is, ráadásul a piacok működését is ismerjük valamennyire. A belépő szintet megugrottuk, de melyek azok a stratégiai szempontok, amelyeket kicsit banki szemmel is nézve, érdemes még átgondolnunk?

  • Mennyire illeszkedik tervezett beruházásunk a vállalkozás eddigi fejlődési ívéhez? Ha kezünket a szívünkre tesszük: megcsinálnánk-e támogatás nélkül is a fejlesztést?
  • Kell-e teljes termékkört gyártanunk, vagy fókuszáljunk inkább csak néhány termékre, amelyekben a legjobbak, leghatékonyabbak vagyunk erős és fenntartható piaci pozíciókkal?
  • Tudjuk-e pontosan, hogy kinek szeretnénk eladni és hogy hova pozícionáljuk termékünket? Miért pont ezt a szegmenst céloztuk meg?
  • Megvan-e szakmai nyitottság, folyamatosan fejlesztjük-e ismereteinket a nemzetközi legjobb gyakorlatok átvételével, esetleg tanulmányutakkal?
  • Saját márka vagy bérgyártás, hogy tudunk hatékonyak lenni az egyikben, hogy a másikban?
  • Megvannak-e vállalkozásunkban a jól informált döntéshozatal feltételei (mérés, kiértékelés)? Meghozzuk-e ténylegesen ez alapján a szükséges döntéseket?

Még ha a fentieket át is gondoltuk, érdemes azzal is számolnunk, hogy új termék és/vagy nagyságrendi ugrás esetén a beruházás megvalósítása után a teljes kapacitáskihasználtság elérése és ennek az általunk elképzelt eredménytartalommal történő értékesítése folyamatosan új szakmai kihívásokat jelenthet a következő években!

Fazakas Péter - Takarékbank Agrárcentrum

Támogatott tartalom! A cikk megjelenését a Takarékbank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?