Minőségi, magyar élelmiszer, de a 90 százalékát kiviszik az országból

Minőségi, magyar élelmiszer, de a 90 százalékát kiviszik az országból

A vadétel rendszerint az ünnepek eledele volt korábban vagy éppen csak étteremben ették. Ám, amióta a legtöbb bevásárlóközpont rendszeresen tart a hűtőpultban vadhúst, egyre nagyobb igény van arra, hogy a hétköznapokban is asztalra kerüljön. Ennek ellenére a fogyasztása még mindig csekély, noha az egyik legegészségesebb húsféle, tele ásványi anyagokkal. Ráadásul kevés zsírt tartalmaz, így az egészségtudatos étrendbe is jól beilleszthető. A vadfogyasztást természetesen befolyásolja, hogy prémium termék, ami az árán is megmutatkozik, így nem várható, hogy tömegélelmiszer legyen, ugyanakkor egyértelműen látható, hogy az utóbbi években növekszik a kereslet iránta.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A vadhús tehát prémium terméknek számít, még annak ellenére is, hogy Magyarország vadászati nagyhatalomnak számít. Sajnos a húsfogyasztás tekintetében még mindig sereghajtók vagyunk európai viszonylatban, bár pozitív elmozdulás egyértelműen észrevehető. Jelenleg mindössze 30-40 dkg mennyiség fogy évente fejenként. Magyarországon elsősorban a nagyvadak húsa iránt jelentős a kereslet, közülük a legnépszerűbbek a szarvas, az őz és a vaddisznó. Ezek közül is a vaddisznó fogy legjobban, talán ez a legkedveltebb pörkölt alapanyag is

- fogalmazott Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese.

EZ IS ÉRDEKELHET

A szakember kifejtette továbbá, hogy az egészségtudatos életmód, a különböző táplálék intoleranciák megszaporodása előtérbe helyezte, hogy lehetőleg vegyszermentes, valódi tápértékkel bíró élelmiszereket fogyasszunk. A vadhús ilyen szempontból kitűnő alapanyag, hiszen az állat saját élőhelyén, természetes környezetben növekszik, így is táplálkozik, ez a hús minőségét is befolyásolja.

Ráadásul ma már kikeveredtünk abból a kissé unalmas szemléletből, hogy a húst csak pörköltként vagy sültként lehet elkészíteni. Ezt nagyban elősegítette, hogy számtalan gasztronómiai csatorna érhető el online és a televízióban is, rengetegen blogolnak, amelyek igen népszerűek is, így az emberek bátrabban kezdtek el kísérletezni az ízekkel. A vadhúsok is jobban előtérbe kerültek, a grillkultúra térhódítása pedig újabb lökést adott. Nem beszélve arról, hogy a fogyasztói igények kielégítésére ma már számos kényelmi termék elérhető, így akár előre kockázott és csíkozott húsok, hússzeletek, hamburger vagy grillkolbász formájában is hozzájuthatunk a vadhoz.

EZ IS ÉRDEKELHET

Kampányokban az erő?

Az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese lapunknak elmondta azt is, hogy a szemléletformáló kampányok egyértelműen lendítenek egy adott élelmiszer fogyasztói hajlandóságán, ez persze attól is függ, hogy mennyire érhető el a boltok polcain és azt a körülményt sem felejtsük el, hogy a magyar vásárlók árérzékenyek. Ennek ellenére például a halfogyasztást ösztönző kampánynál számszerűsítve is kimutatható volt, hogy a kampány hatására közel húsz százalékkal növekedett a halfogyasztás, pedig a halhús sem a legolcsóbb élelmiszer. Az idénygyümölcsök esetében valamivel könnyebb dolguk van, de ott is megfigyelték, hogy a kóstoltatások alkalmával igenis tudtak újat mondani, akár egy élelmiszer egészségre gyakorolt hatását, akár elkészítési módját illetően.

A 2021-es vadhús kampányunk során is megmutatkozott, hogy sokkal nyitottabbak az emberek - és ennek megfelelően a vásárlási hajlandóság is nagyobb -, ha a népszerűsített élelmiszer rendszeresen elérhető, húsféle esetében pedig konyhakész állapotban vásárolható. Éppen ezért örvendetes, hogy a vadhúsok is ilyen formán érhetőek el a legtöbb áruházláncban, míg korábban gyakorlatilag csak speciális üzletekben, vagy piacokon lehetett hozzájutni, többnyire fagyasztott formában

- mondta Giczi Gergely.

EZ IS ÉRDEKELHET

Szinte alig marad itthon a vadhús

A vadhús import kevésbé jellemzi a hazai vadágazatot, leginkább a fagyasztott termékekre irányul a behozatal, főként Lengyelország vagy Észtország területéről. Mivel 2021-ben a vaddisznóállomány jelentősen visszaesett, így a vaddisznóhús importja is megugrott, e tekintetben Lengyelország, Ausztria, illetve Csehország a legfőbb partnerünk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. május 13. 13:29