Beragadt az importra szánt dió a raktárba: veszélybe kerültek az ünnepi édességek

Beragadt az importra szánt dió a raktárba: veszélybe kerültek az ünnepi édességek

agrarszektor.hu
Mintegy 10 millió dollárnyi (több mint 3 milliárd forint értékű) frissen tisztított és héj nélküli dió rekedt egy kaliforniai raktárban. A Sacramento melletti feldolgozóüzemből a világ minden tájára, Európába és Ázsiába is szállítanak, ám most a globális ellátási láncok válsága miatt a kedvelt csemege nem fog tudni eljutni a rendeltetési helyére.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

A GoldRiver Orchards kaliforniai csomagolóüzemében majdnem a plafonig érnek a friss kaliforniai diót tartalmazó zsugorfóliázott dobozok. Ezeket Európában a karácsonyi süteményekhez, Ázsiában pedig az újévi ünnepséghez használnák fel, de a globálos ellátási láncok válsága és a kikötők túlzsúfoltsága miatt idén ez az alapanyag csak jókora késéssel érkezhet meg a megrendelőkhöz - írta meg az Origo a gCaptain szakportál értesülései alapján.

A szállítási és ellátási láncban jelentkező problémák az Amerikai Egyesült Államokban a nyugati partvidék mezőgazdasági termelőinél jelengkeznek a legsúlyosabb mértékben. Ők azok ugyanis, akik az év végi ünnepségeken népszerű különleges termények, az egyes egzotikus gyümölcsök és diófélék egyik fő globális beszállítói. A gyakorlatban ez a probléma ott látható, hogy azok a hajók, amelyek elszállítanák a GoldRiver Orchards dióit Sacramento-ból, vagy kihagyják az oaklandi kikötőt, ahová a diót általában exportálják, és ahonnan szállítanák tovább, vagy pedig megjósolhatatlanul, teljesen váratlan időpontokban érkeznek, amelyek megnehezítik, hogy a termékek a hajókra jussanak. A vállalat tulajdonosa, Don Barton szerint jelenleg kevesebb, mint a felét szállítják annak, amit az évnek ebben az időszakában kellene és lehetne, egyszerűen azért, mert nem áll a rendelkezésükre megfelelő felszerelés.

A szakportál értesülései szerint a hajók a Seattle-ben és a Tacomában északnyugati tengeri kikötőkomplexumot is kihagyják, ahol a széna, az alma és a bab várna a szállításra. A teherhajóknak Los Angeles és Long Beach kikötőiben olykor hetekig kell várniuk a kikötőhelyre, végül gyakran anélkül indulnak útnak, hogy felvennék az exportra szánt árut. A kialakult tengeri szállítmányozási krízisért a szakértők szerint főleg a koronavírus-járvány tehető felelőssé, ugyanis az otthon maradó amerikaiak rengeteg - esetenként felesleges - élelmiszert, játékot és elektronikai eszközt rendelnek az interneten. Ennek köszönhetően import iránti kereslet túlterhelte az ellátási láncokat, és arra késztette a konténerszállító hajótársaságokat, hogy a Kína és a Los Angeles közötti legjövedelmezőbb útvonalakra összpontosítsanak, ennek pedig sok másik kikötő itta meg a levét.

Azok a gazdák, akik vállalták, hogy az ünnepekre időben szállítanak gyümölcsöt, dióféléket és más termékeket, emiatt végül mégsem tudják tartani magukat a szerződésben foglalt határidőkhöz. A kaliforniai dióipar 2021 szeptemberében és októberében 47%-kal kevesebb héjas diót és 16%-kal kevesebb héj nélküli diót exportált, mint az előző évben - állt a California Walnut Board jelentésében. A GoldRiver Orchards kivitele októberben 75%-kal volt alacsonyabb az előző év azonos időszakához képest.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?