JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!
Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!
Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!
Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
A "mentes" élelmiszerek egyik részpiacáról, a növényi alapú italok iránti jelentős kereslet bővüléséről már korábbi bejegyzésünkben írtunk, most a szintén dinamikusan bővülő laktózmentes tejtermékek piacát mutatjuk be.
A tejcukor-érzékenyek pontos számát nehéz megbecsülni - mivel számos esetben a fogyasztó önvizsgálat alapján minősíti magát -, azonban az érintettség világszintű. Az eloszlása országonként illetve területenként jelentős eltérést mutat. Európában északról dél felé haladva az elfordulása jelentősen növekszik - az északi skandináv országokban átlagosan 5% körüli gyakoriság tapasztalható, Közép-Európában már átlagosan 30% körüli lehet az érintettség, míg a déli országokban akár a lakosság 70%-a is érintett lehet. Az afrikai és ázsiai népcsoportok esetében a laktózintolerancia elérheti a népesség akár 90%-át is, így az elmúlt időszak migrációs hulláma tovább erősítheti a laktózmentes termékek iránti európai piaci keresletet. Hazánkban még nem készült reprezentatív felmérés, de feltételezhető, hogy a lakosság 30-40%-a lehet érintett felnőtt korban.
Globális kitekintésben a fejlett országokban jellemzően stagnál, vagy csökken az egy főre jutó tejtermékek, azon belül is a folyadéktej fogyasztás folyamatosan csökken, míg a kereslet a feldolgozott tejtermékek irányába mozdul. Az Euromonitor becslései szerint a tejtermékek minden szegmensében - így a folyadéktej esetében is - növekedni fog a kereslet a laktózmentes tejtermékek iránt. Míg a laktózmentes tejtermékek piaca 2017-ben még 6,3mrdEUR-ot tett ki várakozások szerint ez 2022 végéig 9mrd EUR-ra növekedhet. A növekedés éves átlagban 7% feletti.
A növekvő keresletet látva felmerül a kérdés, hogy ténylegesen csak a tejcukor-érzékenyek világszintű bővülése okozza a keresletnövekedést, vagy egyéb szempontok is közre játszanak a laktózmentes tejtermékek fogyasztásának bővülésében?
A GfK adatai szerint a 2016-ban hazánkban a laktózmentes terméket vásárlók 86%-a - azaz tízből mintegy kilencen - a laktózintolerancia által nem érintett. Habár a háztartások mindössze 7,4%-a jelezte, hogy problémái adódnak a laktóz emésztésével, az elmúlt 12 hónapban minden második háztartás (51,7%) vásárolt legalább egyszer laktózmentes tejterméket.
Az előbbiek alapján tehát a tejcukor-érzékenység mellett a táplálkozási trendek, az egészségtudatos szemlélet erősödése, továbbá a családtag/barát/stb. érintettsége, vagy akár a fogyasztói önvizsgálat (amely akár téves is lehet a tejcukor-érzékenység esetében) alapján is dönthetnek a hazai vásárlók a laktózmentes tejtermékek fogyasztása mellett.
A laktózmentes tejtermékek ízvilága megosztó is lehet, ugyanis édesebb a hagyományos tejhez képest. Ez a gyártási technológia következménye: a laktózmentes tejben megtalálható glükóz ugyanis jóval édesebb, mint a laktóz. Többen azonban pont emiatt választják ezt a típust például kávézáshoz, mivel az édesebb íz miatt kevesebb cukrot lehet hozzáadni.
Írta: Magyar Attila, Takarékbank Agrárcentrum