Kiváló a magyar marha, de a fogyasztó csak a selejt tehén húsával találkozik

agrarszektor.hu
A kedvező globális trendek ellenére a magyar húsmarhaágazat kevéssé ismert és elismert itthon. A kiváló minőségű magyar marhahúst külföldön értékesítik, a magyarok pedig legalábbis megkérdőjelezhető színvonalú áruval találkoznak az üzletekben. Mihalecz András, a Rio Alto ügyvezetője, az Aberdeen Angus és Galloway, valamint a Murray Grey Tenyésztők Egyesületének elnöke szerint a helyzeten lehet és kell is javítani.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Világszerte emelkedőben van a marhahús iránti kereslet. A fogyasztás és a termelés 2015 óta növekszik, utóbbi tavaly már elérte az évi 63 millió tonnát is, míg 2015-ben még csak 59,7 millió tonna volt. Ennek a növekedésnek az elsődleges oka az ausztrál, az amerikai, a török, a brazil és az argentin termésbővülés. Ebből az évi 63 millió tonnás marhahús-termelésből az Európai Unió körülbelül 7,9 millió tonnával veszi ki a részét, ám ennek Magyarország alig 0,8%-át adja. Ez konkrét számokban 165 ezer húshasznú tehenet jelent, ami a 2010-es 69 ezerrel szemben igen látványos növekedés.

Mihalecz András, az Aberdeen Angus és Galloway, valamint a Murray Grey Tenyésztők Egyesületének elnöke szerint jó időszaka ez a hazai húsmarhaiparnak. A kiváló minőségű magyar marhahúsra biztos kereslet van külföldön. A problémák máshol vannak. A külkereskedelmi egyenleg például, mondta Mihalecz András, hiába pozitív, ha Magyarország elsőrendű minőségű marhahúst exportál, ám ennél jóval gyengébb színvonalú marhahúst hoznak be helyette. A kivitelnél pedig az jelent problémát, hogy nagyrészt élő állat hagyja el az országot, míg a hazai marhavágás csökkenő tendenciát mutat. Mihalecz András szerint az lehetne a megoldás, ha központi hizlaldák és ahhoz kapcsolódó vágó-feldolgozó egységek működhetnének az országban.

A magyar marhahúsfogyasztási szokások is részei a problémának. Amíg egy átlagos európai uniós polgár átlagosan 11 kilogramm marhahúst fogyaszt évente, addig ez egy magyar embernél alig több mint 3 kilogramm. Ennek egyik oka az, hogy a marhahús, mint homogén termék jelenik meg a piacon, így

a tejhasznú, selejt tehén húsa ugyanabba az árkategóriába tartozik most, mint a legjobb húsfajta fiatal, hízott bikájából származó, amúgy elsőrendű termék.

Az átlagos vásárló pedig jellemzően nem is tud különbséget tenni a vásárláskor, és fennáll a veszély, hogy az első kedvezőtlen tapasztalata után elfordul a marhahústól. Mihalecz András szerint erre a problémára megoldás lehetne, ha a borokhoz hasonlóan származási hely és minőség szerint differenciálnák a húsokat. A vevők így információt kapnának arról, hogy hol, hogyan és miből állították elő az árut. A tenyésztők szerint ehhez nagyon sok fejlesztésre nem is volna szükség, hiszen az ENAR (Egyedi Nyilvántartási és Azonosítási Rendszer), kiegészülve az élelmiszerlánc-biztonságban meglévő nyomonkövethetőségi infrastruktúrával, már most alkalmas lenne a hús eredetének meghatározására. Az Aberdeen Angus és Galloway, valamint a Murray Grey Tenyésztők Egyesületének elnöke szerint, ha ezeket a rendszereket felhasználnánk és párosítanánk egy erős marketinggel, azzal jelentősen lehetne növelni a hazai marhahús-fogyasztást.

NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?