Dömpingáron érkezik az import sertéshús a magyar boltokba

Dömpingáron érkezik az import sertéshús a magyar boltokba

agrarszektor.hu
Megmagyarázhatatlanul olcsó német darált sertéshús jelentek meg a országszerte Lidl üzleteinek polcain. A magyar beszállítók attól tartanak, hogy a piacvezető bolt így akarja rákényszeríteni őket arra, hogy lejjebb vigyék az áraikat. Csakhogy egy ilyen lépés a teljes hazai sertéságazatot megrázhatja.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Nagy tételben jelentek meg a Lidl polcain németországi sertés darálthús-termékek. Csakhogy ezek a hasonló, de magyar gyártású termékeknél jóval olcsóbban kerültek forgalomba, ráadásul a német diszkontlánc jelentős, 13-17%-os akcióval kínálja őket - írta meg a Világgazdaság. Így például az 500 grammos, 30 százalékos zsírtartalmú kiszerelés 949 forintba kerül, miközben az ugyanilyen, de magyar származású termék már 1049 forint. A német áru árelőnye tehát 100 forint, mintegy 10%-os is lehet. Más termékeknél az árelőny ennél nagyobb is lehet. A jelenlegi, borotvaéles árversenyben ez lényeges különbség, és nehéz elképzelni olyan magyar vásárlót - még ha tudatos is -, aki ne a német árut választaná.

Miért baj, hogy a Lidl olcsó német sertéshússal árasztotta el Magyarországot?

Ami a Lidl polcain történik a német darált sertéshússal, az két megközelítésből is súlyos problémákat vet fel. A német árukészlet kihelyezése egyúttal azt is jelenti, hogy magyar termékek elől veszik el a helyet. Ami ennél is nagyobb gond: arra lehet számítani, hogy a Lidl legnagyobb kiskereskedelmi versenytársai rövid időn belül a német import árait akarják majd érvényesíteni a magyar beszállítóknál. Ha ennek nem tesznek eleget, akkor keresnek majd helyettük külföldi partnereket.

Hiszen a jelenség nem elszórt, hanem a Lidl a teljes országos hálózatát felhasználva öntötte rá Magyarországra az olcsó német sertéshúst. Egy, az ágazatra rálátó forrás szerint a Lidl ezzel a magyar beszállítók ellen lépett fel. A szakember úgy fogalmazott, hogy ez akár egy árháború kezdete is lehet, aminek már rövid távon hatása lehet a magyar sertésárakra.

Fontos ugyanakkor azt is megjegyezni, hogy az Aldi épp a napokban jelentette be, hogy a 2021-es ígéretéhez híven továbbra is magyar hús- és tejtermékekkel, valamint más kategóriákban is magyar beszállítóktól származó élelmiszerekkel látja el vásárlóit. Ez mind a fogyasztók, mind pedig a beszállítók számára fontos hír.

EZ IS ÉRDEKELHET

Miért lehet olcsóbb a német hústermék,mint a hazai?

A német diszkontlánc a Világgazdaság megkeresésére megerősítette a tényt, hogy Lidl Magyarország kínálatában valóban található német darált sertéshús. Ennél többet azonban nem árultak el az ügy kapcsán. A portál szerint lehetnek teljesen természetes okai is annak, hogy ez a nagyobb készlet megjelent Magyarországon: előfordulhatott példul, hogy a Lidl úgynevezett likvidációs készletre csapott le Németországban.

Ennek a verziónak viszont ellentmond - és ez ijesztőbb lehet a magyarországi beszállítóknak -, hogy a Lidl magyar csomagolással, aktualizált magyar hívószavakkal tálalta a német importot a vásárlóknak, ami azt feltételezi, hogy erre az akcióra jó előre felkészültek. Ha ez történt, arra lehet számítani, hogy nem egyszeri jelenségről van szó, hanem tartósan megmaradhat az itthon piacvezető bolt polcain a német darált sertéshús.

Az is igaz, hogy a németországi óriási vágóhidak, már csak méretükből fakadóan is hatékonyabban működnek a magyar vágóhidakhoz képest. Van olyan német vágóhíd, amely önmagában nagyobb kapacitású, mint a teljes hazai vágóipar. Ez tehát okozhat egyfajta árelőnyt a német termék javára, de akkorát azért mégsem, mint ami most a Lidl árazásában tetten érhető. Éppen ezért kérdés, hogy a Lidl mekkora marzsot alkalmaz a német árun. Korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy a kiskereskedelmi szereplők a magyar termékekre nagyobb profitot pakoltak, ezzel pedig az import végfelhasználói ára alacsonyabb lett.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?