Itt a csúf igazság: rengeteg a kifizetetlen számla a magyar vállalkozásoknál

Itt a csúf igazság: rengeteg a kifizetetlen számla a magyar vállalkozásoknál

agrarszektor.hu
Kifizetetlen maradt a vállalatközi (B2B) számlák 5 százaléka tavaly Magyarországon, miközben ez 2021-ben még alig volt több, mint 2 százalék. Egyebek mellett ez derült ki az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló elemzésében. A magyar vállalatok ezért is pesszimistábbak a régiós átlagnál az idei évvel kapcsolatban. A válaszadók mintegy 49 százaléka tart attól, hogy az idén lassabban fizetik ki a számláikat a vevőik, mint tavaly. Ez pedig teljes egy százalékkal haladja meg a közép-európai átlagot. A késedelmes fizetés oka jellemzően a vevők likviditási helyzete - derült ki a hitelbiztosító közleményéből.

JÖVŐ HÉTEN AGROFOOD 2024 ÉS AGROFUTURE 2024 KONFERENCIA | KOMBINÁLT JEGGYEL 50% KEDVEZMÉNNYEL!

Az AgroFood 2024 konferencián előadóink között lesz Nobilis Márton, Hollósi Dávid, Gyuricza Csaba, Giacomo Pedranzini és Ruck János is!

Az AgroFuture 2024 konferencián előad Feldman Zsolt, Hadászi László, Nemes Imre, Petri Bernadett és Vajda Péter is!

Regisztráció most 15% kedvezémnnyel, kombinált jeggyel, az AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!

Felmérést készített az Atradius a magyar vállalatok fizetési szokásairól. A kérdésekre válaszoló 200 magyar vállalat szerint drámaian ronthatja a hazai gazdaság teljesítményét a világgazdaság lassulása, az energiaválság, a magas hazai infláció és az orosz-ukrán háború együttes hatása. A válaszadók 40%-a azt tapasztalta, hogy nőtt a B2B számlák forgási sebessége (DSO), vagyis a vevőik később fizettek, mint egy évvel korábban. 2021-ben ez az arány még csak 33%-os volt. Ahogy Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója fogalmazott, ugyanez a tendencia figyelhető meg a bedőlt követeléseknél is, ráadásul itt a növekedés kiugró. Amíg két évvel ezelőtt a számlák 2,3%-át kellett leírni, ez tavaly 5%-ra nőtt. Ez alapján sajnos indokolt a magyar vállalatok pesszimizmusa - mondta a szakember. 

Nőtt a hitelre történő eladás  

Az agrár- és élelmiszeriparban a válaszadók 60%-a azt nyilatkozta, hogy több vevőnek nyújtott hitelt a vásárláshoz, mint 2021-ben. Akkor az ügyletek 42%-a történt hitelre, 2022-ben pedig 47%-uk. A szállítók ezt azzal indokolták, hogy így új ügyfeleket tudtak szerezni, illetve meg tudták őrizni a régi klienseket a versenytársak nyomása ellenére.  Több vállalat a fizetési határidő meghosszabbítását is vállalta. Tavaly 43 nap volt a fizetési határidő a két ágazatban, ez öt nappal több a 2021-es adatnál.  

A hitelre történő eladás előre tört a tartós fogyasztási cikkek esetében is, a korábbi 53%-ról 61%-ra nőtt. Az ágazatban az átlag fizetési határidő azonban 51-ről 49 napra csökkent. Az acéliparban a vállalatok több mint fele, 54%-uk nem változtatott a hitelezési politikáján, 10%-uk viszont rövidebb időt adott az ügyfeleinek a számlák kifizetésére, mint 2021-ben. A fizetési határidő átlagosan 39 nap volt 2022-ben, szemben a 2021-es 35 nappal. Ezzel párhuzamosan a számlák forgási sebessége is nőtt az ágazatban, 47-ről 53 napra.  

Likviditási problémák, cash flow-hatás, továbbtartozás 

Az élelmiszeriparban a számlák 35%-át késve fizették ki a vevők 2022-ben, 6%-át pedig egyáltalán nem. A tartós fogyasztási cikkek esetében a késve fizetés aránya 33%-os, a bedőlt követeléseké pedig 5%-os volt. Az acéliparban a vevők 31%-a fizette ki késve a szállítót, 4%-uk pedig egyáltalán nem fizetett.  

A késedelmes fizetést főképp a vevők likviditási problémái okozták, de az Atradius országigazgatója figyelmeztet arra, hogy a valóság rosszabb lehet, mint amit az adatok mutatnak. Vanek Balázs szerint itt azt kell látni, hogy a válaszok között lehetséges volt megadni az adminisztratív okot és a kifizetés tudatos késleltetését is. Valószínű, hogy sok vállalat adminisztratív csúszása vagy tudatos késlekedése mögött valójában a likviditás kérdése áll - jelezte a szakember.

Vanek Balázs hozzátette, a DSO növekedése (az élelmiszeriparban pl. 80 nap) aggasztja a gazdaság összes szereplőjét. Egyes válaszadók úgy próbálták erősíteni a saját készpénzforgalmukat, hogy kedvezményt adtak a vevőiknek korai kifizetés esetén. Jellemző technika volt az is, hogy a vállalatok a korábbinál több időt és pénzt áldoztak a számlák behajtására. A vizsgált szektorok mindegyikére igaz, hogy a cégek gyakran kénytelenek voltak késleltetni a saját beszállítóik kifizetését. A cash flow problémájának menedzselésére a felmérésben részt vevő vállalatok egyharmada hitelbiztosítást vett igénybe.  

Mit várnak a magyar vállalatok 2023-tól?  

Az Atradius felmérése szerint a 200 magyar válaszadó 46%-a arra számít, hogy az idén csökken majd a vállalata teljesítménye. 49%-uk úgy véli, hogy tovább nő a számlák forgási sebessége, mert nem javul majd a vevőik likviditása. A válaszadók közül azok csak a cégek nem tartanak a DSO romlásától, amelyeknek van hitelbiztosításuk.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
FIZETETT TARTALOM
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Fenntarthatóság és innováció az agráriumban - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
AgroFood 2024
Élelmiszeripari körkép - AGROBÉRLETTEL 50% kedvezménnyel!
EZT OLVASTAD MÁR?